Een baken van de tegencultuur, of een feestje voor techies met te veel geld? Een parodie op het Amerikaanse festival Burning Man door broodjeszaak Quiznos is de organisatie in het verkeerde keelgat geschoten.

Het festival Burning Man, het Amerikaanse equivalent van Lowlands (maar dan midden in een woestijn in Nevada), ziet zichzelf graag als een oase in de consumptiemaatschappij. “Een stad in de woestijn. Een cultuur van mogelijkheden. Een netwerk van dromers en doeners”, omschrijft de organisatie zichzelf op zijn website.

Maar dat beeld wordt onderuit geschoffeld in een reclame van broodjesketen Quiznos, schrijft Entrepreneur, en dat vindt Burning Man helemaal niet lollig.

Iets voor rijke mensen

De reclame is geschoten in de stijl van een trailer voor een tieneravonturenfilm. “Ze hebben ons voorgelogen. Ze deden alsof dit een anti-establishment-samenleving was gebaseerd op radicale zelfverwezenlijking, maar het is iets geworden dat rijke mensen willen afvinken op hun activiteitenlijstje”, zegt een van de hoofdpersonen. Heel anarchistisch, dat festival, maar een week later zit je toch weer een app te ontwerpen, is de puntige boodschap van het filmpje.

De parodie heeft een punt. De laatste jaren kwam het festival bekend te staan als tijdverdrijf voor grote namen in Silicon Valley. Mark Zuckerberg, Jeff Bezos en Elon Musk werden er gesignaleerd. De rijkere festivalgangers zijn berucht om het geld dat ze stukslaan op dure kampeertenten en exquise catering.

Juridische stappen

Volgens Amerikaanse media denkt de festivalorganisatie na over juridische stappen tegen Quiznos. Het festival bewaakt zijn intellectueel eigendom namelijk angstvallig. Burning Man wil niet dat zijn naam (of beelden van het festival) worden gebruikt om producten aan de man te brengen.

"We zijn geen toepassingen, we zijn geen computercode, we zijn geen koopwaar", verkondigt het festival. "Niets van ons zijn kan waarlijk worden gekocht of verkocht, en we zijn belangrijker van dingen."

Die formulering lijkt weinig ruimte te laten voor ironie.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl